مردپارسیPARSMEN
مردپارسیPARSMEN

ایران باستان


شناسنامه اصفهان

مساحت استان اصفهان
استان اصفهان با مساحت 107045 كيلومتر مربع ( معادل 6/57 درصد از مساحت كشور) بين 30 درجه و 42 دقيقه تا 34 درجه و 27 دقيقه عرض شمالي و 49 درجه و 38 دقيقه تا 55 درجه و 32 دقيقه طول شرقي در بخش مركزي ايران در جلگه اي حاصلخيز و پربركت واقع شده و به طور خلاصه مي توان گفت اكثر شهرها و روستاهاي ان حاصل جريان زاينده رود است . شكل استان از لحاظ گسترش در امتداد طول و عرض جغرافيايي به گونه اي است كه ميانگين طول آن 532/5 كيلومتر و عرض استان برابر با 405 كيلومتر مي باشد .
استان اصفهان از شمال به استانهاي مركزي ، قم و سمنان ، از جنوب به استانهاي فارس و كهگيلويه و بويراحمد ، از مشرق به استانهاي يزد و خراسان و از غرب به استانهاي لرستان و چهارمحال و بختياري محدود مي شود .
تقسيمات استان اصفهان

بر اساس آخرين تقسيمات كشوري در سال 1388 استان اصفهان داراي 23 شهرستان ، 45 بخش ، 98 شهر و و 720 دهياري مي باشد.
جمعيت استان اصفهان

جمعيت استان اصفهان طبق نتايج سرشماري نفوس و مسكن در سال 1390 ، برابر با 4815863 نفر ، شامل 2451647نفر مرد و 2364216نفر زن بوده كه در 1410236خانوار زندگي مي كنند .
جمعیت ساکن در نقاط شهری 4111355 نفر و جمعیت ساکن در نقاط روستایی 704508 نفر مي باشد.
آب و هواي استان اصفهان
آب و هواي استان از نوع بياباني است كه وجود رشته كوههاي زاگرس در قسمت غرب آن مانع نفوذ رطوبت به نواحي مركزي و شرق استان مي گردد . از طرفي وجود نواحي پست و كويري شرق استان هواي بخش وسيعي از آن را تحت تاثير خود قرار مي دهد .
متوسط بارش ساليانه استان 160 ميليمتر و متوسط بارش شهر اصفهان حدود 120 ميليمتر است . تنوع رژيم حرارتي در استان تحت تاثير مناطق كوهستاني و كويري و وزش بادهاي غربي است به طوري كه ميانگين درجه حرارت سالانه در مناطق غرب و جنوب به حدود 4 درجه سانتيگراد مي رسد . در بين مناطق استان ، خور با ميانگين دماي سالانه 19/5 درجه سانتيگراد گرمترين و سميرم با دماي ميانگين سالانه 10/6 درجه سانتيگراد سردترين منطقه استان اصفهان مي باشد .
جندين رودخانه از جمله رودخانه هاي ماربر در سميرم ، مرغاب نجف آباد ، گلپايگان و غيره در سطح استان جريان دارد اما يكي از بزرگترين رودخانه هاي داخلي فلات مركزي ايران زاينده رود است كه از ارتفاعات زردكوه بختياري سرچشمه گرفته و سپس با جهت غرب به جنوب شرق استان به تالاب گاوخوني واقع در شهر اصفهان مي ريزد و نقش بسزايي در طراوت و شادابي و سرسبزي محيط شهرهاي همجوار به ويژه از نظر محيط زيست و اقتصادي ايفا مي كند .
آثار تاريخي استان اصفهان
آثار معماري ارزشمندي كه از ادوار مختلف تاريخ اصفهان بر جاي مانده است در زمره عالي ترين و كم نظيرترين آفرينشهاي جهان به شمار مي روند . رمز و راز شكوه جاودانه فرهنگ و تمدن اصفهان را ازيك سو بايد در پيشينه تاريخي و خلق آثار شگفت انگيز معماري و شهرسازي و نيز هنرهاي زيبايي جستجو كرد كه هر يك از آنها همچون فانوسي در گذرگاه تاريخ اين مرزو بوم مي درخشيده و هيچگاه در برابر تندباد حوادث تاريخي خاموش نشده اند و از سوي ديگر اينچنين اعتلاي ماندگاري را بايد مولود مساعد بودن موقعيت تاريخي ، اقليمي و فرهنگي خطه پهناور استان اصفهان دانست كه اين شهر در مركزيت آن واقع شده است .
آثار مهم تاريخي ومشهور مناطق ديدني استان اصفهان
(مسجد جمعه اصفهان(جامع) - ميدان امام اصفهان(نقش جهان ) - مسجد امام - مسجد شيخ لطفالله - عمارت عالي قاپو
عمارت توحيد خانه - تالار تيموري - كاخ چهلستون - مدرسه چهارباغ - پل ا... ورد يخان(سي وسه پل) - پل خواجو
پل شهرستان - منارجنبان - كليساي وانگ - آبشار سميرم - بازار – کاروانسراها – برجهای کبوتر – گرمابه ها – باغ ها – آرامگاه تخت فولاد – موزه ها - باغ پرندگان – باغ قدیر – باغ گلها - کوه صفه و...
وضعيت اقتصادي استان اصفهان
از نظر اقتصادي ، استان اصفهان در سطح كشور از موقعيت ممتازي برخوردار است به گونه اي كه 2/3 درصد اراضي زير كشت آبي و ديم كشور و 5/6 درصد از كل واحدهاي بهره بردار كشاورزي را به خود اختصاص داده است و در توليد چند محصوص به خصوص گندم آبي بالاترين ميزان عملكرد در احد سطح در كل كشور را داراست . استان اصفهان با حدود ده هزار واحد توليدي صنعتي پس از استان تهران و از نظر تعداد واحدهاي صنعتي بزرگ در سطح كشور در رتبه دوم قراردارد . علاوه بر اين استان از نظر ميزان اشتغال ، ارزش افزوده و ارزش توليدات صنعتي با استخراج ساليانه بيش از 17 ميليون تن مواد معدني (رتبه سوم) و حدود 4/5 ميليون تن سنگ تزئيني (رتبه اول) در مجموع در كل كشور پس از استان تهران در رتبه دوم قرار دارد .
وضعيت صنايع دستي استان اصفهان
در استان اصفهان 178 رشته از لحاظ توليد صنايع دستي ثبت شده است و بيش از 60 رشته در حال توليد و ارائه به بازار مي باشد . (مقام اول كشور) . صنايع دستي استان اصفهان شامل خاتم سازي - مينا كاري - مينياتور سازي- منبت كاري - قلاب دوزي نقاشي وتذهيب - سكمه دوزي - مليله سازي - خراطي - نمد مالي - پوست دوزي - نقره سازي - قلمزني - قلمكاري - كاشي وسراميك - - قالي بافي - زري دوزي و ... مي باشد .
مهمترين فرصت ها و قابليت هاي استان
- موقعيت مكاني ويژه استان (قرار گرفتن استان در مركز كشور و در مسير راه هاي ترانزيتي شمال-جنوب و شرق- غرب و همجواري با 9 استان )
-وجود پتانسيلهاي قوي كارآفريني رو به رشد
- برخورداري از جاذبه هاي گردشگري در زمينه هاي تاريخي ، طبيعي و انسان ساخت با ارزش ملي و فراملي و وجود بيش از پنج هزار اثر تاريخي غيرمنقول و ده هزار اثر شناخته شده منقول بازمانده از ادوار مختلف در جاي جاي استان و نيز چشم اندازها و گردشگاههاي طبيعي و يا احداث شده طي سالهاي اخير در حاشيه رودخانه پربركت زاينده رود و مناظر حاشيه آن و تبديل استان به عنوان يك قطب مهم گردشگري كشور
- وجود سرمايه هاي انساني (ظرفيت هاي علمي ، هنري ، فني ، تخصصي و مديريتي و ...) انباشته شده به عنوان مكمل فعاليت هاي سرمايه گذاري در راستاي اقتصاد دانايي محور
- وجود ظرفيتهاي قوي دانشگاهي و مراكز توليد علم و فن آوري ، مراكز برگ علمي ، تحقيقاتي متعدد ، مراكز آموزش فني و حرفه اي
- وجود بخش غير دولتي توانمند زمينه ساز جذب سرمايه گذاري خارجي
- استقرار صنايع مادر و بزرگ در سطح ملي همچون ذوب آهن ، فولادمباركه ، پالايشگاه ، دي ام تي ، داروسازي ، پتروشيمي ، هواپيما و هليكوپترسازي ، صنايع و مراكز نظامي ، انرژي اتمي ، راههاي اصلي و فرعي مناسب ، فرودگاه بين المللي ، خطوط راه آهن و از همه مهمتر رودخانه زاينده رود ... فرصتهاي خوبي را براي جويندگان فعاليتهاي اقتصادي در سطح استان فراهم نموده است .



چهار شنبه 25 بهمن 1390برچسب:,

  توسط مردپارسی  |
 

 



به وبلاگ من خوش آمدید


 

سلاح ها

 

 خودم
 http://www.dahyupat.loxblog.com
 قریب وغریبتر زهم
 مردپارسی.راه درست
 مردپارسی.ایران
 جالب.پارسی
 جالب انگیز
 مسلمان های امروزی!!!!
 وقتی حاج آقادعاکنه!!!!!!!!چی میشه؟؟؟؟؟؟؟
 مردپارسی.زمونه برعکس شده!!!!!
 مردپارسی.مصرباستان
 مردپارسی.شیرین
 سلاح
 سلاح
 عکس پیکره مقدس میترایی ایرانی، که به اشتباه یا دروغ می گویند مجسمه هرکول یونانی
 انسان غارنشین
 جواب دندانشکن کوروش!!!
 مردپارسی.ماایرانی هستیم
 درعجبم!!!!!!!!!
 دوستان
 jaleb
 منم کوروش
 کوروش
 ایران
 ایرانم
 آدمها
 باستان
 پارسه
 تمدن ایرانی
 آریو برزن، دلاوری که طعم شکست را به اسکندر چشاند
 بهشت
 تاریخچه عیدباستانی نوروز
 سخنان جالب
 سخنان
 عکس
 کوروش کبیر
 نام های ایرانی
 عاشقانه ها
 فرمان آزادی کوروش بزرگ
 کوروش کبیر
 کوروش کبیر
 دکترعلی شریعتی
 کوروش کبیر
 داریوش کبیر.
 مردپارسی
 زلال باش!!!
 شناسنامه اصفهان
 مردپارسی

 

4 آبان 1397
5 اسفند 1395
2 اسفند 1395
2 ارديبهشت 1395
1 خرداد 1394
5 شهريور 1392
6 مرداد 1392
4 مرداد 1392
3 مرداد 1392
7 تير 1392
6 تير 1392
5 تير 1392
4 تير 1392
3 تير 1392
1 تير 1392
3 ارديبهشت 1392
2 فروردين 1392
6 اسفند 1391
3 بهمن 1391
2 بهمن 1391
1 آبان 1391
5 شهريور 1391
4 شهريور 1391
2 تير 1391
7 خرداد 1391
5 ارديبهشت 1391
6 فروردين 1391
7 اسفند 1390
6 اسفند 1390
5 اسفند 1390
3 اسفند 1390

 

مردپارسی

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مردپارسی و آدرس an2000.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ایرانشانسی
دلـــی پـر از حـــرف
دلی پر ازحرف
دلی پر ازحرف
دلی پر ازحرف
یگانه تر از یگانه
تروووووووووووووووول--
دستان سیستان
ضد پسر
سرزمین پارس
کوروش پرست
هرگز نخواب کوروش
ققنوس شاتور
دانشجويان منتقد
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

زندگیم برای تو...
رها
عظمت ایران
عکس
تاریخ باستان
تاریخ ایران
لیلی ومجنون
خسرووشیرین
هخامنشیان
داریوش بزرگ
کوروش بزرگ
شریعتی
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

 

RSS 2.0